Школа майбутнього школяра

26 січня 2022  року в Новоосотській філії КЗ «Олександрівський ліцей № 1» відбулося традиційне свято-знайомство з майбутніми першокласниками. Дітей радо зустріла їх перша вчителька – Гавриленко О.В. Зустріч проходила у формі квесту, з цікавими завданнями від улюблених мультиплікаційних героїв – Фіксиків. Майбутні школярі  відчули себе повноцінними учасниками дійства: відгадували загадки, грали в цікаві веселі ігри, танцювали. За свою плідну роботу діти були нагороджені медалями майбутнього першокласника.

Зараз вони просто малята-дошкільнята, а вже 1 вересня стануть справжніми учнями нашої шкільної родини. Тож ми радо їх чекаємо!




Готуємось до школи

Як дізнатися самостійно, без допомоги фахівця, чи готова дитина до школи? Які тести і методики зазвичай використовуються психологами, приймальною комісією при вступі до школи?

Батьки можуть оцінити рівень "зрілості" за допомогою спостереження і відповідей на спеціальні питання, що були розроблені психологом Джеральдін Чейні. Після того, як Ви відповіли на спеціальні питання та проаналізували результати, можна провести ряд тестів, які використовуються дитячими психологами при вступі до школи.

 

Тести проводяться не всі відразу, в різний час, коли у дитини хороший настрій.

Не обов'язково проводити всі запропоновані тести, виберіть декілька.

 

Тест "Чи готова ваша дитина до школи?"

 

Тест "Чого не вистачає?"  розроблений Р. С. Немовим

Завдання
Дитині пропонуються 7 малюнків, на кожному з яких не вистачає якоїсь важливої ​​деталі, або щось намальовано неправильно.
Проводячи діагностику фіксуйте час, витрачений на виконання всього завдання за допомогою секундоміра.

 

     


Оцінка результатів

  • 10 балів (дуже високий рівень) - дитина назвала всі 7 неточностей менш ніж за 25 секунд.

  • 8-9 балів (високий) - час пошуку всіх неточностей зайняв 26-30 секунд.

  • 4-7 балів (середній) - час пошуку зайняв від 31 до 40 секунд.

  • 2-3 бала (низький) - час пошуку склав 41-45 секунд.

  • 0-1 бал (дуже низький) - час пошуку більше 45 секунд

 

Тест "Знайди відмінності"
Виявляє рівень розвитку спостережливості.

Приготуйте два однакових малюнка, що відрізняються один від одного 5 -10 деталями (такі завдання зустрічаються в дитячих журналах, в розвиваючих книгах-прописах).

Дитина розглядає малюнки1-2 хвилини, потім розповідає про знайдені нею відмінності. Дитина дошкільного віку з високим рівнем спостережливості повинна знайти всі відмінності.

Приклад малюнків:

 

 

Тест "Десять слів"
Допомогає вивчити довільне запам'ятовування і слухову пам'ять, а також стійкість уваги та вміння концентруватися.

Підготуйте набір односкладових або двоскладових слів, не пов'язаних між собою за змістом.

Наприклад: стіл, калина, крейда, рука, слон, парк, хвіртка, вікно, бак, собака.

Умова проведення тесту - повна тиша.

На початку скажіть: "Зараз я хочу перевірити, як ти вмієш запам'ятовувати слова. Я буду говорити слова, а ти слухай уважно і постарайся їх запам'ятати. Коли закінчу, повториш стільки слів, скільки запам'ятаєш в будь-якому порядку".

Всього проводиться 5 пред'явлень слів, тобто після першого перерахування і повтору дитиною запам'ятованих слів, Ви знову вимовляєте ті ж 10 слів: "Зараз я повторю слова ще раз. Ти знову спробуй запам'ятати їх і повторити ті, які запам'ятав. Називай і ті слова, які говорив минулого разу, і нові, які запам'ятаєш".


Перед п'ятим пред'явленням скажіть: "Зараз я назву слова в останній раз, а ти постарайся запам'ятати побільше".

Крім інструкції ви не повинні більше нічого говорити, можна лише підбадьорювати.

Хороший результат, коли після першого пред'явлення дитина відтворює 5-6 слів, після п'ятого - 8-10 (для старшого дошкільного віку)


Тест "Чого не вистачає?"
Це і тестове завдання, і проста, але дуже корисна гра, що розвиває зорову пам'ять.
Використовуються іграшки, різні предмети або малюнки.

Перед дитиною викладаються малюнки (або іграшки) - до десяти штук. Вона дивиться на них 1-2 хвилини, потім відвертається, а Ви міняєте щось, прибираючи або переставляючи, після чого дитина повинна подивитися і сказати, що змінилося. При гарній зорової пам'яті дитина легко помічає зникнення 1-3 іграшок, переміщення їх в інше місце.


Тест "Четвертий - зайвий"
Допомогає виявити уміння узагальнювати, логічне, образне мислення.
Для дітей старшого дошкільного віку можна використовувати і малюнки, і словесний ряд.
Важливо не тільки те, що дитина вибере зайве, але і як вона пояснить свій вибір.

Підготуйте картинки або слова, наприклад:

  • зображення білого гриба, підберезовика, квітки і мухомора;

  • каструля, чашка, ложка, шафа;

  • стіл, стілець, ліжко, лялька.

Можливі словесні варіанти:

  • собака, вітер, смерч, ураган;

  • сміливий, хоробрий, рішучий, злий;

  • сміятися, сидіти, хмуритися, плакати;

  • молоко, сир, сало, кисле;

  • крейда, ручка, сад, олівець;

  • щеня, кошеня, кінь, порося;

  • тапочки, туфлі, шкарпетки, черевики, т.д.

Якщо використовувати цю методику як розвиваючу, можна починати з 3-5 малюнків або слів, поступово ускладнюючи логічний ряд, щоб було декілька правильних варіантів відповіді, наприклад: кішка, лев, собака - зайвими може бути і собака (не з родини котячих), і лев (не домашня тварина).

Тест "Класифікація"
Дослідження логічного мислення.

Підготуйте набір карток, що включають в себе різні групи: одяг, посуд, іграшки, меблі, домашні та дикі тварини, їжа, т.д.

Дитині пропонується розкласти картки (попередньо перемішані) по групам, далі надається повна свобода. Після виконання дитина повинна пояснити, чому вона розклала картки саме так (часто діти складають разом тварин або зображення кухонних меблів і посуду, або одяг і взуття, в такому випадку запропонуйте розділити ці картки)

Високий рівень виконання завдання: дитина розклала картки правильно по групах, зуміла пояснити, чому і назвати ці групи ("домашні тварини", "одяг", "їжа", "овочі" тощо)


Тест "Складання розповіді по малюнкам"
Часто використовується психологами для виявлення рівня розвитку мовлення, логічного мислення.

Підберіть малюнки із серії "історії-комікси", розріжте їх. Для старшого дошкільного віку досить 4-5 малюнків, об'єднаних одним сюжетом.

Малюнки перемішуються і пропонуються дитині: "Якщо розташувати ці малюнки по порядку, вийде історія, а щоб правильно розкласти, потрібно здогадатися, що було на початку, що в кінці, а що-в середині." Нагадайте, що розкладати потрібно зліва направо, по порядком, поруч, в довгу смужку.

Високий рівень виконання завдання: дитина правильно склала малюнки, змогла скласти по них розповідь, використовуючи розповсюджені речення.

 

 

Ступінь психосоціальної зрілості (кругозір)
Тестова бесіда, запропонована С. А. Банковим.

Дитина повинна відповісти на наступні питання:

  1. Назви свої прізвище, ім'я, по батькові.

  2. Назви прізвище, ім'я, по батькові тата, мами.

  3. Ти дівчинка чи хлопчик? Ким ти будеш, коли виростеш - тьотею чи дядею?

  4. У тебе є брат, сестра? Хто старше?

  5. Скільки тобі років? А скільки буде через рік? Через два роки?

  6. Зараз ранок чи вечір (день або ранок)?

  7. Коли ти снідаєш - ввечері чи вранці? Коли ти обідаєш - вранці чи вдень?

  8. Що буває раніше - обід чи вечеря?

  9. Де ти живеш? Назви свою домашню адресу.

  10. Ким працює твій тато, твоя мама?

  11. Ти любиш малювати? Якого кольору ця стрічка (плаття, олівець)

  12. Яка зараз пора року - зима, весна, літо або осінь? Чому ти так вважаєш?

  13. Коли можна кататися на санках - взимку чи влітку?

  14. Чому сніг буває взимку, а не влітку?

  15. Що робить листоноша, лікар, вчитель?

  16. Навіщо в школі потрібна парта, дзвінок?

  17. Ти хочеш піти в школу?

  18. Покажи своє праве око, ліве вухо. Для чого потрібні очі, вуха?

  19. Яких тварин ти знаєш?

  20. Яких птахів ти знаєш?

  21. Хто більше - корова чи коза? Птах чи бджола? У кого більше лап: у півня або у собаки?

  22. Що більше: 8 чи 5, 7 чи 3? Порахуй від трьох до шести, від дев'яти до двох.

  23. Що потрібно зробити, якщо ненавмисно зламаєш чужу річ?

 

Оцінка відповідей
За правильні відповіді на всі підпитання дитина отримує по 1 балу (за винятком контрольних). На правильні, але неповні відповіді дитина отримує 0,5 бала. Наприклад, правильні відповіді: "Тато працює інженером", "У собаки лап більше, ніж у півня"; неповні відповіді: "Мама Таня", "Тато працює на роботі".

До контрольних завдань належать питання 5, 8, 15,22. Вони оцінюються так:

  • № 5 - дитина може обчислити, скільки їй років -1 бал, називає рік з урахуванням місяців - 3 бали.

  • № 8 - за повну домашню адресу з назвою міста-2 бали, неповну - 1 бал.

  • № 15 - за кожне правильно зазначене застосування шкільної атрибутики - 1 бал.

  • № 22 - за правильну відповідь -2 бали.

  • № 16 оцінюється спільно з № 15 та № 22. Якщо в № 15 дитина набрала 3 бали, і в № 16 - дала позитивну відповідь, то вважається, що у неї позитивна мотивація до навчання в школі.

Оцінка результатів: 

  • 24-29 балів, вона вважається шкільно-зрілою;

  • 20-24 - середньо-зрілою;

  • 15-20 - низький рівень психосоціальної зрілості.


Що повинен знати майбутній першокласник













Графічні диктанти для майбутніх школярів







Немає коментарів:

Дописати коментар